Maak kennis met... Leendert van Tuijl

Naam: Leendert van Tuijl

Bedrijf: Linflowers

Functie: mede-eigenaar

Teelt: chrysanten

Eerst goed voorbereiden, dan pas de volgende stap zetten. Deze gedegen aanpak kenmerkt familiebedrijf Linflowers en daarmee Leendert van Tuijl. De jonge ondernemer is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor een van de vier vestigingen. De locatie in Nieuwaal, pas geopend in 2021, is voor veel internationale werknemers een fijne plek om te werken.

Met 120 jaar ervaring is Linflowers een ervaren speler in de markt. De liefde voor chrysanten bestaat hier al decennialang. De drive om te innoveren en groeien hebben de ondernemers al die jaren kunnen realiseren met de inzet van medewerkers uit de directe omgeving.

Goede voorbereiding is het halve werk
Voor de nieuwe vestiging in Nieuwaal moest de chrysantenkweker op zoek naar nieuwe medewerkers. Al snel werd duidelijk dat ze die buiten Nederland moesten zoeken. Voor Linflowers is betrokkenheid een hele belangrijke kernwaarde richting medewerkers. Dat geldt zeker ook voor internationale werknemers. Daarom streeft het bedrijf er altijd naar om medewerkers zelf in dienst te nemen. “Maar zonder huisvesting geen internationale werknemers", weet Leendert uit ervaring. Tijdens de bouw van de vierde locatie zijn daarom direct voorbereidingen getroffen voor het huisvesten van de internationale collega’s. Nog voordat zij in dienst waren getreden. "Dat we eigen huisvesting nodig hadden, daar waren we al snel achter. Inmiddels staan er tien woningen op het terrein; allemaal bewoond en tot volle tevredenheid van de bewoners."

Alle collega’s gelijk
"Wij waren zeker niet een van de eerste bedrijven die gingen werken met internationale medewerkers", zegt Leendert. Lang heeft Linflowers kunnen bouwen en vertrouwen op Nederlandse werknemers. "Daardoor hebben we de tijd gehad om te zien wat er allemaal gaande was bij collega-ondernemers. Zo ontdekten we hoe wij dit wel en hoe niet wilden aanpakken. Desondanks blijven er altijd lessen over die je als ondernemer zelf moet leren en ervaren in het werken met internationale werknemers. Elke werknemer is een werknemer voor ons, of deze nu uit Roemenië, Nederland, Polen of Spanje komt. Dat geldt in beloning, in communicatie en in groeikansen."
Bij de start van de nieuwe vestiging maakte Linflowers eerst gebruik van de diensten van verschillende uitzendbureaus. Maar al snel namen ze de nieuwe collega’s zelf in dienst, zodat ze zaken meer in eigen hand hadden. "Wij hebben het geluk dat veel ervaren krachten bij ons willen werken. De meeste collega’s komen hier via mond-tot-mond reclame, tot in Roemenië aan toe. Met als resultaat dat we nu een wachtlijst hanteren, totdat er een werkplek vrij komt!"

Doordat veel werknemers niet nieuw in Nederland zijn, weten zij vaak al hoe de praktische zaken werken en spreken ze Engels. Dat scheelt natuurlijk enorm bij het inwerken. “Naast een eerlijke beloning wil ik een goede sfeer op de werkvloer garanderen”, vertelt Leendert. "Die gelijkheid laat zich ook zien in het dagelijkse reilen en zeilen. De voertaal binnen het bedrijf is Engels, dat begrijpt iedereen. Daar waar nodig worden zaken rondom veiligheid bijvoorbeeld ook in de moedertaal gecommuniceerd. "De valkuil is dat je buitenlandse collega’s minder betrekt bij wat je doet. Door dat juist wel te doen creëer je enorme betrokkenheid."

Door die betrokkenheid werkt Leendert ook aan de vertrouwensband tussen werkgever en werknemer. Die is door culturele verschillen nóg belangrijker dan bij Nederlandse collega’s. "Als ondernemer moet je dit zelf in de gaten houden en er proactief mee bezig zijn. Spot je bij iemand ambitie, bijvoorbeeld naar meer verantwoordelijkheid, kaart het aan en maak het bespreekbaar. Het opbouwen van die relatie kost tijd."
Leendert benadrukt dat internationale collega’s jaarrond werkzaam zijn bij Linflowers. Dat maakt het makkelijker om een vertrouwensband op te bouwen dan alleen bij seizoenswerk.

Opleiden op verzoek
Doordat veel internationale werknemers tijdelijk naar Nederland komen, heeft een groot deel ook minder behoefte aan een opleiding in Nederland. “De mensen die in hun thuisland een goede opleiding hebben genoten, springen er hier ook uit." De behoefte aan verandering is minder groot dan bij Nederlandse collega’s. Het hoofddoel is vaak geld verdienen, zo is de ervaring bij Linflowers. Toch ziet Leendert voldoende potentie onder internationale werknemers. "Door het geven van bepaalde verantwoordelijkheden, creëren we ook meer betrokkenheid."

Wonen zonder zorgen
In de woonunits op locatie Nieuwaal is plek voor twee personen per unit. Mede daardoor komen veel stelletjes werken bij Linflowers. Daar zit ook een risico aan, geeft Leendert aan: “Als ze gaan trouwen of kinderen krijgen, gaan ze vaak terug naar hun thuisland.” Toch maakt hij zich daar geen zorgen om. Er is inmiddels een wachtlijst van mensen die graag bij Linflowers willen werken.
Het jonge, internationale team bij Linflowers is ontzettend betrokken en echt onderdeel van het bedrijf. Als enige nadeel van de huisvesting op eigen locatie kan Leendert alleen bedenken dat de integratie in de maatschappij en het leren van de Nederlands taal daardoor minder snel gaat. “Maar integreren moeten ze ook zelf willen. Waar gewenst helpen wij ze natuurlijk met praktische zaken, zo als het regelen van de papieren voor een hypotheek of een cursus Nederlands.”

Waar liepen ze tegenaan?
Toch heeft Linflowers ook verschillende uitdagingen gehad in de samenwerking met internationale medewekers. Zoals de cultuurverschillen. "Het kost tijd om achter die cultuur gedreven verschillen te komen. En hoe ga je daar vervolgens mee om?" Dat is ervaring, zo weet hij nu.
Linflowers constateert inmiddels dat deze groep meer behoefte heeft aan hiërarchie en duidelijkheid. Dus bieden ze veel structuur: inzicht in wie waar toezicht en leiding heeft. “Als nieuwe mensen bij ons beginnen krijgen ze altijd één begeleider die ze meeneemt binnen het bedrijf. Waar Nederlandse collega’s het geen probleem vinden om vanuit meerdere kanten begeleiding te ontvangen, is dat voor internationale collega’s verwarrend. Daarom koppelen we altijd één begeleider aan een nieuwe collega die ze uitleg geeft en wegwijs maakt.”
Daarnaast leert de ervaring dat het voor een ondernemer slim is om marge in te bouwen rondom vakanties. Want logischerwijs is bijvoorbeeld de kerstperiode een belangrijke periode om het thuisland te bezoeken. Tip van Leendert: “Bepaal voor jezelf of het redelijk is wat ze vragen aan vrije tijd voor een privéaangelegenheid zoals bijvoorbeeld een bruiloft of feestdag. Maak daar samen duidelijke en transparante afspraken over.”

Blik op de toekomst?
Dat internationale medewerkers een vast onderdeel blijven van het Linflowers-team is duidelijk. Voor Leendert blijft de gelijke behandeling voorop staan: “Als eenieder denkt en werkt vanuit de basishouding dat ieder mens een gelijke is en dezelfde kansen krijgt en verdient, dan vertaalt zich dat in meer betrokkenheid. En dan is er geen verschil in werken.”

Glastuinbouw Nederland - © 2024