Te veel blauwe hersencellen en te weinig rode

De Nederlandse tuinbouwsector staat zeer hoog aangeschreven. Dat succes is voor een belangrijk deel te danken aan rationeel denkende mannen (met blauwe hersencellen) die alles heel efficiënt kunnen organiseren. Volgens Sandra Könings schuilt daar ook een gevaar in. Het kopen van bloemen en planten is iets dat je met gevoel doet (met rode hersenen). Om in de toekomst beter in te kunnen spelen op de uitdagingen van de markt (en de beleving van de consument) zijn er meer ‘rode hersencellen’ in de tuinbouwsector nodig. Dat zei Sandra op het symposium ‘Van trend naar winstgevende business’ van Greenport Arnhem-Nijmegen.

Patrick Zwaan Rabobank
Het Glastuinbouwpact Arnhem-Nijmegen organiseerde voor de tweede keer een symposium over de afzet van bloemen en planten, met daarbij speciaal aandacht voor afzet naar Duitsland. Immers de regio Gelderland Oost is de springplank naar een groot afzetgebied; Noordwest Europa. De afzet van siergewassen bevindt zich in een verzadigde markt. Er is dus nauwelijks ruimte voor groei en de markt kenmerkt zich door een verdringingsmarkt. Volgens Patrick Zwaan van de Rabobank, spreker op het symposium, zijn het vooral bedrijven die flexibel zijn en een goede ‘antenne naar buiten hebben’ die succesvol zijn. Daarbij is grootte/schaalomvang niet echt belangrijk.

Dümmen
Dat het ontwikkelen van merken en het gericht benaderen van doelgroepen loont, dat bleek uit de presentatie van Sonja Dümmen van Dümmen Orange. Dümmen Orange ontwikkelde merken zoals ‘Confetti Garden’ en ook ‘My Grace Garden’. Daarmee wordt kleur en vrolijkheid in het leven van consumenten gebracht. Met het concept My Grace Garden worden consumenten gestimuleerd om zelf meer met pot- perkplanten te doen. Ter ondersteuning daarvan zijn er zelfs Youtube filmpjes beschikbaar. Nieuw media wordt actief door Dümmen Orange ingezet. Ook worden er planten onder het FairTrade-label aangeboden. Met al deze initiatieven weet Dümmen Orange haar verkoopresultaten met 20-40% te verhogen. Er moet wel rekening gehouden worden met extra kosten voor marketing en bijvoorbeeld FairTrade-certificaten, echter in een verdringingsmarkt is je profileren essentieel.

Training en begeleiding
De 65 bezoekers aan het symposium gingen met veel nieuwe ideeën naar huis. Ook is duidelijk dat je in een verdringingsmarkt keuzes moet maken over hoe je je product zichtbaar maakt. Goede kwaliteit van het product is de basis, echter dat is tegenwoordig niet meer genoeg. Tuinders in Gelderland Oost hebben de mogelijkheid om samen met specialisten hun afzetstrategie verder uit te werken en te zorgen dat hun product beter aansluit bij de beleving van de consument en maatschappelijke trends. Voor meer informatie over training en begeleiding bij de afzetstrategie is het mogelijk om contact te zoeken met Radboud Vorage (Coördinator Glastuinbouwpact) via r.vorage@spam-protectgreenportarnhemnijmegen.nl.

Glastuinbouw Nederland - © 2024